4/15/08

Läsa text

The Adventure 0.11a:

Idag har jag kollat på hur man läser av text filer i MIDP. Man får göra en liten omväg, o typ läsa in den som grafik först o sen omvandla till text. Med denna kunskap ska jag äntligen kunna lägga ut de hårdkodade skin variblarna i text filer, så andra än mig kan hantera skins.
Blir väl o lägga in scenarios, teman o annat sen i text filer.

Snart har jag lagt in top 5 lista (istället för bara ett rekord som nu).

Håller på att fundera på hur menysystemet ska se ut. Tar nog i liknande stil som popupsen (som jag förövrigt nog ändrar lite i grafiken, så de oxå blir skins som kan bytas ut (om man nu inte vill ha den blå stilen)).

Minimap känns mer o mer behövligt, så man slipper byta mellan skins hela tiden. Det ska nog vara en liten en i övre högra hörnet (optional), som måste sparas till en bild så inte hela minimappen uppdateras hela tiden. För två små bilder tar mycket längre tid att rita än en stor. Det är därför skinen med minsta tiles tar så lång tid o ritas ut. När man har minimap o har lite koll på var på kartan man är, borde man vilja spela med mer inzoom än annars.


Mitt nyaste förvärv av speltestare Knutsson, har skickat en kodsnutt för att förbättra skapandet av banan så man kan komma till alla rum. Ska använda mig en modifierad version av detta i framtiden. För ibland ska man inte kunna komma till alla rum, om tex ras har skett eller man är i en naturlig grotta.

No comments: