4/19/08

Gör om gör rätt!

Har inte programmerat mycket på sistone. Utan har planerat och funderat och kommit fram till att det är nog bäst om jag börjar om från början med all min nya kunskap, och får det mesta rätt från början. Är inte nöjd med hur jag gjort vissa saker.

Har kollat upp hur man gör custom fonts. Man får typ hålla på med massa olika bilder. Så nu håller jag på göra en egen font nu så den visas lika på alla mobiler.

Ska göra små ändringar i v0.11 o sen släppa den publik. För att sedan göra om allt (fast bättre). Det kommer nog ta ett par veckor att få den lika avancerad som nu, så en version efter detta kommer dröja. Ska nu lägga in hjältars egenskaper, rums föremål, avancerad dörr hantering, förflyttnings poäng system, osv mer i grunden av spelet.

Funderat mycket på om jag ska göra om hur rummen ser ut men kommit fram till att jag inte ska göra det. Ska dock göra om hur banorna genereras, så det blir färre rum man ej kan nå. Rum ska inte längre roteras som förut för att passa in med gångar utan de ska genereras korrekt från början. Skatter/föremål/lönngångar skapas redan från start. Sen är det upp till hjältens förmåga om han hittar saker när han genomsöker.

Tror jag ska göra så här: Hjälten står i mitten av ett rum. Där har han 6 val han kan göra. Göra något med sig själv, göra något med golvet eller något som står där, göra något med en vägg eller dörr åt ett visst håll. Alltså man får upp en meny av val o göra på varje del.

Sig själv: Vila/andvända något föremål som man bär på/kolla stats/annat liknande.
Golv: Genomsöka golv/genomsöka föremål som tex kista/avvärja fälla.
Vägg: Försöka öppna dörr/dyrka upp dörr/slå in dörr/genomsöka vägg/gå åt det hållet.

Men oxå val när man är på väg in i ett rum:
Vända tillbaka/kolla efter fällor/avvakta/gå in/osv.

No comments: